Dezynfekcja klimatyzacji

Dezynfekcja klimatyzacji samochodowej

Jak wiadomo układ klimatyzacji samochodowej nie jest układem bezobsługowym. Niestety, jak się okazuje nie jest to wiadome wszystkim. W wielu przypadkach dopiero nieprzyjemny zapach przypomina o tym użytkownikom klimatyzacji samochodowej. Przyczyną tego zapachu są grzyby i pleśnie gromadzące się w klimatyzacji samochodowej. Gromadzą się one głównie na parowniku, który jest idealnym miejscem dla rozwoju tego typu organizmów. Ze względu na zadanie, jakie spełnia jest on bardzo wilgotny, a ponadto ukryty przed światłem.
Powodowany przez pleśnie i grzyby nieprzyjemny zapach jest nawiewany dmuchawą do wnętrza pojazdu. Myliłby się ten, kto sądzi, że to zapach jest największym problemem. Znacznie groźniejsze są reakcje alergiczne mogące wystąpić u kierowcy i pasażerów. Aby temu zapobiec zaleca się obsługę układu klimatyzacji samochodowej pod kątem odgrzybiania raz w roku. Jest to bardzo ważne. Jeśli o tym zapomnimy to zwykłe odgrzybianie klimatyzacji samochodowej może okazać się niewystarczające. W skrajnym przypadku niezbędne może okazać się wymontowanie parownika w celu jego dezynfekcji. Jest to kosztowne, gdyż dostęp do tej części jest trudny, a jej wymontowanie czasochłonne. Lepszym wyjściem jest zatem regularne odgrzybianie. Istnieją trzy metody odgrzybiania. Są to:

1. Metoda ultradźwiękowa – chemiczna.

Urządzenie do odgrzybiania metodą chemiczną rozpyla płyn czyszczący metodą ultradźwiękową. Płyn za pomocą wentylatorka zamontowanego wewnątrz urządzenia wyprowadzany jest na zewnątrz rurką elastyczną podłączoną do urządzenia. Urządzenie może współpracować tylko z takimi substancjami czynnymi, których parametry fizyko-chemiczne są dostosowane do rozpylania metodą ultradźwiękową. Nie można zatem zastosować w urządzeniu pierwszego lepszego środka dezynfekującego czy grzybobójczego. Proces ten przeprowadzany jest dwufazowo. Najpierw stosuje się płyn odgrzybiający, a następnie płyn niszczący zapachy. Zobaczmy zatem jak po kolei wygląda procedura postępowania w przypadku metody ultradźwiękowej. Wygląda ona następująco:

  • Wstrząśnięcie płynu
  • Wlanie się płynu do urządzenia
  • Ustawienie obiegu wewnętrznego,
  • Ustawienie regulatora na minimum,
  • Ustawienie wentylator dmuchawy na najmniejszą prędkość.
  • Ustawienie wylotu powietrza do nawiewów czołowych
  • Otworzenie nawiewów,
  • Wyłączenie klimatyzacji jeżeli jest ona manualna. Jeżeli mamy do czynienia z klimatyzacją automatyczną wciskamy przyciskiem funkcję „ECONOMY” i ustawiamy minimalną temperaturę docelową,
  • Nie demontujemy filtra przeciwpyłowego,
  • Ustawiamy urządzenie do odgrzybiania na podłodze po stronie pasażera możliwie blisko deski rozdzielczej. Rurkę rozprowadzającą parę ustawiamy tak, by jej wylot znajdował się w pobliżu miejsca zasysania powietrza do układu wentylacji.
  • Włączamy urządzenie i opuszczamy samochód,
  • Proces należy przeprowadzać przez 20 minut. Po odłączeniu urządzenia ustawiamy tzw. obieg zewnętrzny i dmuchawa powinna pracować jeszcze przez 10 minut.

Analogicznie przeprowadzamy proces z użyciem substancji niszczącej nieprzyjemne zapachy. Większość tego typu urządzeń posiada zabezpieczenie, które automatycznie odcina zasilanie w przypadku braku płynu. Para środka grzybobójczego czy też niszczącego zapachy ma bardzo małe cząsteczki, co czyni tą metodę bardzo skuteczną. Dzięki temu dobrze penetrują one parownik i wszelkie zakamarki kanałów nawiewowych.

2. Metoda tradycyjna – piankowa.

Najtańsza i najprostsza z istniejących metod. Wykorzystuje się w niej preparat grzybobójczy w sprayu.
Metoda ta nie jest jednak pozbawiona wad. Cząsteczki pary są niewielkie, ale nie na tyle, by dobrze spenetrować parownik. Po drugie wężyk preparatu nie dociera na tyle głęboko, by prawidłowo spryskać cały parownik. Z tych powodów tego typu pianki lepiej sprawdzają się w przypadku dezynfekcji klimatyzatorów biurowych czy mieszkalnych, gdzie dostęp do parownika jest łatwy, a nie w motoryzacji.

W przypadku zastosowania w motoryzacji metodę tą można stosować od strony silnika lub od wnętrza kabiny.

  1. W przypadku stosowania od strony silnika procedura postępowania jest następująca:
    • Wymontowanie filtru przeciwpyłkowego jeżeli go posiadamy.
    • Ustawienie nawiewu w kabinie na centralną kratkę.
    • Wyłączenie klimatyzacji.
    • Ustawienie obiegu zewnętrznego.
    • Ustawienie dmuchawy na maksymalne obroty.
    • Ustawienie pokrętła temperatury na minimum.
    • Wstrząśnięcie opakowaniem z pianką.
    • Rozpylenie preparatu do zewnętrznych kratek wlotu powietrza .
    • Rozpoczęcie stosowania środka.

W przypadku stosowania od wnętrza kabiny procedura postępowania jest następująca:

    • Ustawienie nawiewu w kabinie na centralne kratki.
    • Wyłączenie klimatyzacji.
    • Ustawienie obiegu wewnętrznego.
    • Ustawienie dmuchawy na maksymalne obroty .
    • Ustawienie temperatury na minimum.
    • Wstrząśnięcie opakowaniem z pianką.
    • Sprawdzenie gdzie następuje zasysanie powietrza z kabiny jest najsilniejsze. Najczęściej jest to miejsce przy podłodze po stronie pasażera.
    • Wprowadzenie elastycznego przewodu do wlotu i wtryskiwanie preparatu przez minutę.

3. Metoda ozonowa

Dla zrozumienia na czym polega metoda ozonowa niezbędne jest zrozumienie czym w ogóle jest ozon. Ozon jest cząsteczką tlenu składającą się z trzech atomów, naładowaną ujemnie. Posiada silne właściwości toksyczne i aseptyczne. Ozon jest jednym z najskuteczniejszych znanych środków dezynfekcyjnych.

Cząsteczka ozonu jest bardzo mało żywotna. Już po 10- 15 sekundach rozpada się do swojej pierwotnej formy, którą jest tlen (O2).

W środowisku naturalnym ozon jest wytwarzany podczas niektórych zjawisk fizycznych. Są to:

  • działania słonecznych promieni UV,
  • błyskawice,
  • fale morskie

Przykładem naturalnego wytwarzania ozonu jest świeży zapach wiosennego deszczu. Ozon może być również wytwarzany sztucznie w przeznaczonych do tego generatorach. Wytwarzają one ozon poprzez wykorzystanie promieni UV i wysokiego napięcia. Ozon cechuje się dużą zdolnością utleniania dzięki czemu z łatwością zabija i usuwa pleśń, bakterie, kurz oraz wszelkie nieprzyjemne zapachy.

Procedura postępowania w przypadku ozonowania jest następująca:

  • Ustawienie urządzenia w okolicach nawiewu powietrza. Najlepiej ustawić urządzenie maksymalnie wysoko ze względu na fakt, że ozon ma tendencje do opadania.
  • Uruchomienie silnika pojazdu.
  • Ustawienie wentylatora lub układu klimatyzacji pojazdu na maksymalną wartość .
  • Włączenie obiegu wewnętrznego.
  • Podłączenie urządzenia do sieci lub do gniazda zapalniczki .
  • Wybranie czasu działania. Czas działania uzależniony jest od wielkości kabiny pojazdu. W przypadku pojazdów klasy B jest to 15 minut. W przypadku vanów 30 minut, a w przypadku minibusów godzina. Większość generatorów wyłącza się automatycznie po upłynięciu zadanego czasu.
  • Po zakończeniu ozonowania należy wywietrzyć pojazd przez 5 minut po czym wyłączyć silnik i układ klimatyzacji.

TAGI: Dezynfekcja klimatyzacji Warszawa, Sterylizacja auta Gdańsk, Skuteczne zwalczanie grzyba w aucie Olsztyn, ozonowanie klimatyzacji,